Varför blundar alla för det som händer?

   Varför är det ingen som ser? Det är många fler i ens närhet än man tror som mår dåligt, och vad gör vi egentligen för att hjälpa? De flesta blundar. Låtsats inte se, eller intalar sig att det inte är något så att de tillslut tror på sin egen lögn. Är det så vi vill ha det?

   Jag träffade nyligt en kompis som jag inte träffat på väldigt länge. Han har mått väldigt dåligt, och mår fortfarande inte bra, även om det verkar vara på bättringsvägen. Jag har känt honom sen jag var liten, och han var hur snäll och glad som helst! Problemen kom när han vågade vara sig själv, ha sin egen stil. Då rasade allt. Folk började mobba honom i skolan. Alla utom vi som känt honom längst mobbade honom för att han var sig själv. Hallå världen? Hur dumt är det inte att man ska mobba folk för sina egna fördomar? Är det någon som vet hur det känns att inte bli respekterad för den man är, inte känna sig accepterad som människa och veta att folk snackar skit om en bakom ens rygg? Alla vet att sånt förekommer, men det är få som gör något åt det. Varför är det så? Är det ingen som bryr sig? Eller är alla för rädda för att se, så man blundar istället? Tänk om det var du som mådde skit och ingen frågade ens hur du mådde, utan kastade ur sig taskiga kommentarer istället? Jag kan verkligen inte förstå hur man kan göra sånt, och ändå är det så många som gör det!

   Jag vet att många i min omgivning har det svårt nu. Att många inte mår bra, även om det ser ut som de eftersom de inte vill visa att de mår dåligt. Att behöva bära en mask, ett falskt leende när man möter folk fungerar inte i längden. Man måste kunna vara sig själv och man ska bli accepterad för den man är! Folk dömer varandra så mycket utan att egentligen veta något om dem, man har bara en massa fördomar. Vi måste bli bättre på att se varandra som människor. Vi har alla känslor, vilket också innebär att alla kan bli sårade väldigt lätt, även om man visar det utåt. Jag önskar att världen kunde se det! Att alla kunde se och ta till sig de människor som inte mår bra.

   Det är många som skär sig. Det är ett rop på hjälp till omgivningen. Men vad gör vi egentligen när vi märker eller får reda på att någon brukar skära sig? De flesta brukar bara snabbt sätta in dessa under kategorin "emo" och tänka att hon/han för väl skära sig om hon/han vill, det har inte jag med att göra även om det är onödigt. Tänk istället på att den här personen mår väldigt dåligt och ser ingen annan utväg. Istället för att ignorera detta så kan man ju försöka att prata med personen, för även om hon/han inte verkar vilja social så ger du ut signaler om att det i alla fall finns någon som bryr sig. Man ska inte behöva ta livet av sig bara för att folk ska märka att man finns!

Livet är svårt ibland. Väldigt svårt. Men allt blir mycket bättre om vi ser varandra och hjälper varandra genom de svåra perioderna i livet. Alla behöver någon som man kan känna sig trygg med. Någon att prata med. Var den någon för någon annan!

image90


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0